Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna
Kwalifikacje absolwenta
Opis specjalności:
Celem specjalności jest zgodne z najnowszymi tendencjami kształcenia nauczycieli, przygotowanie wysoko wykwalifikowanej i kompetentnej kadry pedagogicznej do pracy z dziećmi w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej (klasy I – III) i w przedszkolu. Studia wyposażają przyszłych nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej w zróżnicowany repertuar aktywnych metod pracy z dziećmi, uświadamiają, że w pracy z małym dzieckiem ważne jest nie tylko wspomaganie rozwoju i wczesnej edukacji, ale przede wszystkim pomaganie dziecku w poznawaniu siebie i świata, stwarzanie mu możliwości formułowania hipotez i ich weryfikowania, pomaganie w budowaniu obrazu świata. Absolwent jest przygotowany do działalności edukacyjnej nie tylko z małymi dziećmi, ale także z ich rodzinami, potrafi współpracować ze środowiskiem lokalnym na rzecz zapewnienia dzieciom korzystnych warunków rozwoju.
Absolwent studiów jednolitych magisterskich uzyskując dyplom magistra, otrzymuje przygotowanie naukowe, pedagogiczne i zawodowe do wykonywaniu zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej zgodnie ze Standardami kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz.U. 2019 poz. 1450). Jest przygotowany do pełnienia funkcji edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej i innych, wynikających ze specyfiki wykonywanego zawodu.
Kwalifikacje absolwenta:
Absolwent studiów jednolitych magisterskich nabywa umiejętności posługiwania się zaawansowaną wiedzą ogólnopedagogiczną, socjologiczną, psychologiczną i dydaktyczną niezbędną do zrozumienia społeczno-kulturowego kontekstu kształcenia, wychowania czy pracy opiekuńczej, konstruowania własnego rozwoju zawodowego; opanowania praktycznych umiejętności komunikacji społecznej oraz z zakresu organizowania i realizacji zintegrowanego procesu dydaktycznego w dziedzinie edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, prawa oświatowego i statusu zawodowego nauczyciela, współdziałania ze środowiskiem lokalnym, wykorzystywania w procesie dydaktycznym multimediów, Internetu oraz profesjonalnego sprzętu wspomagającego realizację procesu dydaktycznego, posługiwania się warsztatem diagnostycznym, diagnozowania i monitorowania rozwoju dziecka oraz jego twórczej aktywności i zainteresowań oraz tworzenia własnego warsztatu metodycznego.
Absolwent tej specjalności nabywa rozszerzoną wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie:
- Przygotowania psychologiczno-pedagogicznego,
- Przygotowania merytorycznego nauczycieli przedszkoli i klas I-II szkoły podstawowej jako przygotowania do integracji treści nauczania,
- Wspierania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym,
- Podstaw dydaktyki nauczania zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej,
- Metodyk poszczególnych typów edukacji z uwzględnieniem sposobów integrowania wiedzy i umiejętności uczniów,
- Specyfiki pracy z dzieckiem / uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w przedszkolu i klasach I-III szkoły podstawowej
- Organizacji pracy przedszkola i szkoły z elementami prawa oświatowego i praw dziecka oraz kultury przedszkola i szkoły, w tym w zakresie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i niepełnosprawnościami,
- Podstaw diagnostyki edukacyjnej dla nauczycieli,
- Kultury języka, gdzie ze względu na charakter przyszłej działalności zawodowej (w systemie „człowiek – człowiek”) wysoką skuteczność jej wykonywania absolwentowi zapewni posiadanie wiedzy z zakresu różnych teorii komunikacji, społeczno-kulturowych
Ponadto, w ramach koncepcji kształcenia na kierunku Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna przewiduje się:
- Pogłębienie i usystematyzowanie wiedzy w zakresie podstaw przedsiębiorczości, podstaw prawnych i etycznych funkcjonowania człowieka w środowisku, w tym ochrony własności intelektualnej, etyki zawodowej, bezpieczeństwa i higieny pracy;
- Umożliwienie uzyskania znajomości języka obcego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz stosowania języka specjalistycznego z zakresu studiów,
- Wyposażenie w gruntowną wiedzę o metodologii badań społecznych oraz narzędziach i technikach pozyskiwania i opracowywania danych,
- Przygotowanie do podjęcia studiów III stopnia.