Zarządzanie konkurencyjnością w branży transportowo-logistyczno-spedycyjnej (TLS)
Kwalifikacje absolwenta.
- Cel i zadania:
Celem studiów jest podniesienie wiedzy i szeroko rozumianych kompetencji z zakresu zarządzania konkurencyjnością w branży TLS. Absolwenci zdobędą wiedzę z obszaru ogólnych zagadnień związanych z oddziaływaniem na popyt, marketingiem dla branży TLS oraz kwestiami ICT i ekologii w transporcie. Zadaniem studiów jest osiągnięcie takich efektów kształcenia, aby absolwenci na rynku pracy cechowali się m.in. umiejętnością analizy i oceny procesów dotyczących konkurencyjności w branży TLS.
- Adresaci studiów:
Studia skierowane są przede wszystkim do osób chcących poszerzyć i uzupełnić swoją wiedzę, a pracujących już w branży TLS. Studia przeznaczone są zarówno dla kadry kierowniczej oraz właścicieli firm, jak też dla pracowników TLS oraz dla tych osób, które pragną uzyskać nową wiedzę z zakresu zarządzania konkurencyjnością, jak również chcących poszukiwać zatrudnienia w tej branży.
- Zarys programu studiów:
1. Oddziaływanie na popyt
Kształtowanie oferty firmy
- Produkt w rozumieniu marketingowym
- Cykl życia produktu
- Zarządzanie portfelem produktów w branży TLS
Nabywca i jego postępowanie
- Czynniki wpływające na postępowanie nabywców
- Potrzeby i motywacje nabywców wpływające na popyt
- Proces zakupu
- Grupa decyzyjna
Polityka cenowa
- Strategie cenowe
- Techniki kształtowania cen
- Techniki monitorowania posunięć konkurencji
Polityka sprzedaży
- Zarządzanie sprzedażą
- Techniki aktywnej sprzedaży
Obsługa klienta
- Elementy określające jakość obsługi z punktu widzenia klienta
- Trudne sytuacje w kontakcie z klientem, wpływ na popyt
2. Marketing
Zasady marketingu
- Koncepcja marketingu
- Podstawowe zasady funkcjonowania na rynku
- Elementy marketingu – narzędzia walki rynkowej
- Rola marketingu w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa
Badania marketingowe
- Informacja rynkowa i badania marketingowe (zakres źródła, metody)
- Rola badań rynku w działalności marketingowej
- Zakres informacji rynkowej
- Źródła informacji rynkowej
Zarządzanie marketingowe
- Analiza SWOT
- Cykl zarządzania marketingowego – podstawowe decyzje
- Strategie marketingowe – określanie przewag konkurencyjnych
- Plany marketingowe
Zarządzanie marką
- Tworzenie wizerunku marki
- Strategia marki
- Promocja marki
Komunikacja marketingowa
- Strategia i plan promocji
- Elementy promocji – reklama, bezpośrednie wspieranie sprzedaży, Public Relations
- Rola pracowników firmy w kształtowaniu jej rynkowego wizerunku
3. ICT i ekologia w transporcie
Cyfrowe tachografy
- Elektroniczne karty tachografów
- Budowa tachografu cyfrowego
- Obsługa tachografu cyfrowego
- Znaczenie piktogramów
- Analiza wydruków z tachografu cyfrowego
Nawigacja satelitarna
- Zalety systemów nawigacyjnych w branży TLS
- Krótka charakterystyka
- Konstelacja GPS
- Informacja nawigacyjna
- Określanie pozycji użytkownika
- Dookreślanie pozycji użytkownika
Polityka cenowa
- Strategie cenowe
- Techniki kształtowania cen
- Techniki monitorowania posunięć konkurencji
Polityka sprzedaży
- Zarządzanie sprzedażą
- Techniki aktywnej sprzedaży
Obsługa klienta
- Elementy określające jakość obsługi z punktu widzenia klienta
- Trudne sytuacje w kontakcie z klientem, wpływ na popyt
- Czas trwania studiów: dwa semestry