Terapia integracji sensorycznej (autyzm, zespół Aspergera, ADHD, MPD, zespół Downa, FAS)
Kwalifikacje absolwenta.
- Cel i zadania:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności merytoryczne z zakresu psychologii klinicznej, psychologii rozwoju, neuropsychologii, neurofizjologii oraz teorii integracji sensorycznej. Studia mają przygotować słuchacza do prowadzenia samodzielnej obserwacji diagnostycznej dziecka, określenia pełnej diagnozy i terapii zaburzeń procesów integracji sensorycznej oraz prowadzenia zajęć (terapii) integracji sensorycznej.
- Adresaci studiów:
Studia przeznaczone są wyłącznie dla absolwentów psychologii, pedagogiki, pedagogiki specjalnej, logopedii i rehabilitacji z fizjoterapią wraz przygotowaniem pedagogicznym.
- Zarys programu studiów:
1. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej (założenia metodologiczne, definicje)
2. Historia i teraźniejszość teorii integracji sensorycznej (przegląd badań w zakresie integracji sensorycznej)
3. Główne założenia integracji sensorycznej (pryncypia z zakresu neurologii, psychologii klinicznej, psychologii wychowawczej, pedagogiki specjalnej)
4. Neuroanatomia – budowa i funkcje układu nerwowego
5. Budowa i funkcjonowanie systemów sensorycznych (dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, słuchowego, wzrokowego)
6. Zaburzenia w funkcjonowaniu człowieka spowodowane dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej (ruch, zachowanie, emocje)
7. Klasyfikacje zaburzeń integracji sensorycznej (autyzm, w tym zespół Aspergera, zespoły genetyczne, ADHD, MPD, dysleksja, dysgrafia)
8. Wczesne rozpoznawanie i terapia obronności dotykowej u dzieci i młodzieży
9. Diagnoza i terapia zaburzeń integracji sensorycznej (m.in. w zespole ADHD, u dzieci z trudnościami w uczeniu się: dysleksja, dysgrafia)
10. Budowa programów terapii i technik terapeutycznych w zaburzeniach integracji sensorycznej związanych z podwrażliwością układu przedsionkowo-proprioceptywnego (zaburzenia mowy, trudności w czytaniu, zaburzenia grafomotoryczne, inne)
11. Terapia deficytu obustronnej koordynacji ruchowej i sekwencyjności; przekraczanie linii środkowej ciała
Plan i program studiów podyplomowych został opracowany zgodnie z obowiązującymi rozporządzeniami – Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 roku w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli, z późn.zm., (tj Dz.U. 2020 poz. 1289) i Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 roku w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1280). Studia podyplomowe kończą się uzyskaniem świadectwa ukończenia studiów podyplomowych.
- Czas trwania studiów: trzy semestry