Pedagogika resocjalizacyjna z elementami profilaktyki i opieki
Kwalifikacje absolwenta
1. Opis specjalności:
Absolwenci tej specjalności znają problematykę pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej. Mają kompetencje w zakresie diagnozowania działań resocjalizacyjnych, profilaktyki i opieki. Są przygotowani do pracy na rzecz dzieci, młodzieży, dorosłych, rodzin, środowisk i grup społecznych wykazujących nieprzystosowanie społeczne i potrzebujących różnorodnych form wsparcia wychowawczego, profilaktycznego, terapeutycznego oraz resocjalizacyjnego.
Absolwent tej specjalności nabywa umiejętności w zakresie:
- podstawowej wiedzy o strukturze i funkcjach systemu edukacji oraz uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej i pomocowej,
- wiedzy o rodzajach więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach,
- opanowania wiedzy o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących,
- dokonywania obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizy ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej i resocjalizacyjnej,
- oceny przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogicznej.
Studia są podstawą do zdobycia rzetelnego przygotowania zawodowego, rozwinięcia umiejętności refleksyjnego spojrzenia na własną rolę zawodową oraz pogłębionego rozumienia rzeczywistości edukacyjnej. Absolwent uzyskuje tytuł magistra i jest przygotowany do podjęcia studiów trzeciego stopnia oraz studiów podyplomowych.
2. Gdzie możesz znaleźć zatrudnienie po studiach:
- w instytucjach publicznych, ośrodkach szkolno-wychowawczych i różnego rodzaju placówkach zajmujących się profilaktyką społeczną oraz rozwiązywaniem problemów patologii,
- w ośrodkach resocjalizacyjno-wychowawczych dla nieletnich, zakładach karnych,
- w straży miejskiej, służbach profilaktyczno-społecznych, policji, sądach, wojsku,
- w placówkach opiekuńczo-wychowawczych (pogotowia opiekuńcze, ogniska wychowawcze),
- w ośrodkach diagnostycznych, adaptacyjnych, terapeutycznych dla osób uzależnionych,
- w policyjnych izbach dziecka,
- w schroniskach młodzieżowych,
- w poradniach dla osób uzależnionych,
- w domach opieki,
- w ośrodkach interwencji kryzysowej,
- w działach prewencji (wojsko i policja),
- w szkole lub internacie,
- w administracji rządowej i samorządowej.
3. Przykładowe przedmioty:
- Pedagogika specjalna
- Kryminologia
- Resocjalizacja w uzależnieniach
- Negocjacje i mediacje. Techniki NLP
- Wybrane formy poradnictwa w resocjalizacji
- Metodyka pracy profilaktyczno-resocjalizacyjnej
- Praca profilaktyczno-resocjalizacyjna w środowisku
- Praca wychowawcy w zakładzie karnym (warsztaty metodyczne)
- Diagnostyka resocjalizacyjna
- Praca wychowawcy w placówce resocjalizacyjnej dla nieletnich (warsztaty metodyczne)
- Warsztaty terapeutyczne z treningiem interpersonalnym i terapią zajęciową
- Instytucje pomocy społecznej
- Prawne podstawy resocjalizacji
- Psychologia penitencjarna
- Pedagogika resocjalizacyjna z elementami pedagogiki opiekuńczej
- Metodyka pracy kuratora sądowego, społecznego i zawodowego
- System opieki i wsparcia w Polsce