Fachowość, kreatywność i otwartość na zmiany. Absolwenci GWSH w opinii pracodawców

Wyniki najnowszych badań opinii pracodawców o absolwentach Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej.

Coroczne badanie opinii pracodawców o absolwentach Gdańskiej Wyższej Szkoły Humanistycznej przeprowadzono w II kwartale 2018 roku i objęto nim pracodawców z województwa pomorskiego oraz zachodniopomorskiego. Każdy z podmiotów poproszony został o wypełnienie oraz odesłanie e-ankiety w przypadku, gdy w ciągu roku poprzedzającego badanie zatrudnił absolwentów GWSH. 

 

Ponad 88% pracodawców reprezentowało sektor publiczny, 11,1% – sektor rynkowy. Rodzaje działalności społeczno-gospodarczej badanych podmiotów stanowiły: edukacja – 77,8%, administracja publiczna i obrona narodowa; obowiązkowe zabezpieczenia społeczne – 22,2%. Wśród pracodawców przeważały instytucje kształcenia przedszkolnego i szkoły podstawowe. Badaniem objęto ponadto jeden z urzędów miejskich oraz straż miejską.

 

Blisko 89% pracodawców zatrudniło w ciągu roku poprzedzającego badanie absolwentów Pedagogiki, po około 11% – absolwentów Administracji i Europeistyki, przy czym jeden z podmiotów, reprezentujący administrację publiczną i obronę narodową, zatrudnił absolwentów więcej niż jednego kierunku studiów.  

 

Aż 88,9% pracodawców wysoko oceniło zarówno poziom kompetencji z obszaru wiedzy i umiejętności praktycznych, jak i kompetencji społecznych absolwentów GWSH. Najczęściej wskazywanymi umiejętnościami absolwentów były: fachowość, kreatywność i otwartość na zmiany. Wśród respondentów oceniających absolwentów występowali pracownicy reprezentujący wyższy oraz średni personel. 

 

Badani określili kierunki bądź specjalności, których absolwentów przewiduje zatrudnić reprezentowany przez nich podmiot. Przewidywania respondentów wskazywały przede wszystkim na absolwentów specjalności pedagogicznych i dziedzin pokrewnych (doradztwa zawodowegoedukacji dla bezpieczeństwaedukacji przedszkolnejlogopediipedagogiki specjalnejsocjoterapiiterapii integracji sensorycznejwczesnego wspomagania rozwoju). Pracodawcy deklarowali ponadto zatrudnienie absolwentów m.in. administracji, ekonomii, prawa i psychologii. Zatrudnienie absolwentów szkół wyższych przewidywało niemal 89% badanych pracodawców.

 

Niemal 78% badanych deklarowało, iż pracownicy reprezentowanego przez nich podmiotu odczuwają potrzebę dalszego kształcenia się, w tym na studiach pierwszego stopnia – 14,3% ogółu deklarujących dalsze kształcenie się, studiach drugiego stopnia – 57,1%, studiach podyplomowych – 71,4%. 57,1% pracodawców wskazało na kursy.

 

Badani określili ponadto kierunek bądź tematykę rodzajów kształcenia, które zamierzają podjąć pracownicy reprezentowanego przez nich podmiotu. Deklaracje respondentów dotyczyły m.in. obszaru pedagogiki oraz jej nauk pomocniczych (np. edukacji wczesnoszkolnej, logopedii, metodyki nauczania języka angielskiego w wychowaniu przedszkolnympedagogiki z elementami profilaktyki, socjoterapii, terapii integracji sensorycznej). Badani wskazywali też historię, fizykę i chemię.

 

Realizacja badań: Małgorzata Gwizdalska, Biuro Karier GWSHfb.jpeg  

Autor artykułu: (mg)